Optimaal werk is mensenwerk

Een zonnige ochtend in september. We staan aan de balie van het gemeentehuis in Terneuzen. Onze afspraak is zojuist bevestigd en we wachten op de contactpersoon.

Niets bijzonders, zo lijkt het, maar sinds ik deze week ben gestart als junior adviseur bij KBenP Zaakgericht Werken, bekijk ik ook alledaagse zaken met een frisse blik. Zoveel van mijn dagelijkse routine heeft plotseling direct of indirect met mijn nieuwe werk te maken.

Bij KBenP Zaakgericht Werken helpen wij onze klanten op het gebied van informatiemanagement, Zaakgericht Werken en het optimaliseren van werkprocessen. Het mooie is dat onze klanten op hun beurt weer een groot deel van Nederland verder helpen. Gemeenten, ziekenhuizen, universiteiten… allemaal bereiken ze elke dag vele mensen. Mensen die hulp nodig hebben, vragen stellen, het beste uit zichzelf willen halen of simpelweg een nieuw paspoort nodig hebben.

Voor iedere organisatie is een sterk informatiesysteem van groot belang, dat heb ik inmiddels wel geleerd. Het mooie is dat de meeste organisaties zich dit zelf ook realiseren. Met veel betrokkenheid schakelen ze onze hulp in. Betrokkenheid die voortkomt uit het streven om de rest van Nederland zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Als je beseft hoeveel momenten wij gemakkelijker maken met ons werk, bekijk je de omgeving opeens met andere ogen. Zoals die balie in Terneuzen.

Tijdens onze wachttijd hou ik Sven Blom met een half oog in de gaten, die op zijn beurt alle mensen rondom de balie bekijkt.

‘Elke keer als ik op zo’n plek sta,’ legt hij uit, ‘hoor ik minimaal één gesprek dat met ons werk te maken heeft.’ Dat kunnen simpele zaken zijn als onduidelijke formulieren, of fundamentele vraagstukken die bij de gemeente spelen en direct impact hebben op het leven van de burgers.

Ik bekijk de mannen en vrouwen die met hun wachtnummertjes voor de balie wachten. Jong, oud, rijk, arm, nog maar net in Nederland of al jaren inwoner van Terneuzen. Een mooie dwarsdoorsnede van de maatschappij, en ze hebben ons allemaal nodig.

Na zo’n besef voelt het optimaliseren van werkprocessen plotseling als een voorrecht.

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.