Jaarlijks publiceert EY de Benchmark digitale dienstverlening. Dit jaar concludeert EY dat de ontwikkeling van de digitale dienstverlening van gemeenten onvoldoende is. Zo kan nu slechts 22% van de producten voor bedrijven digitaal worden aangevraagd tegen 63% van de producten voor burgers. Met de ambitie van minister Plasterk in het achterhoofd hebben gemeente inderdaad nog een lange weg te gaan. EY concludeert dat gemeenten de doelstelling om alle onderzochte producten in 2017 digitaal aan te kunnen vragen, in dit tempo niet gehaald zal worden.
In de benchmark digitale dienstverlening wordt een top 15 getoond van gemeenten die het goed doen op het gebied van digitale dienstverlening. EY stelt deze top 15 samen op basis van ‘de volwassenheid van de digitale dienstverlening’.
De invloed van zaakgericht werken op digitale dienstverlening is natuurlijk groot. Eigenlijk bestaat digitale dienstverlening voor een substantieel deel uit zaakgericht werken. Natuurlijk zijn wij daarom erg geïnteresseerd met welke zaaksystemen de top 15 uit deze benchmark werkt.
Rang | Gemeente | Zaaksysteem |
1 | Den Haag | KIM (Kodision) |
2 | Leiden | Decos D5 (Decos) |
3 | Zoetermeer | Centric Zaaksysteem (Centric) |
4 | Lansingerland | Geen |
5 | Utrecht | Exxellence ZaakSysteem (Exxellence) |
6 | Tilburg | Exxellence ZaakSysteem (Exxellence) |
7 | Breda | Centric Zaaksysteem (Centric) |
8 | Zwolle | Atos e-Suite (Atos) |
9 | Bernheze | Verseon E-Suite (Circle Software) |
10 | Stichtse Vecht | Decos D5 (Decos) |
11 | Bronckhorst | CiVision Zaakafhandeling (PinkRoccade) |
12 | Pijnacker-Nootdorp | WebNext (PinkRoccade) |
13 | Rotterdam | Onbekend |
14 | Voorschoten | Decos D5 (Decos) |
15 | Achtkarspelen | Nloket Zaak (COSA) |