Sessie 1, 10:00 – 11:00, Zaaksysteem door de ogen van de inwoner
Door: Tom Zewald en Gaelle Jonkers
Je kent het inmiddels wel: overheidsorganisaties leveren een enorme diversiteit aan producten en diensten. Dit moet continu makkelijker, transparanter, laagdrempeliger en voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving. Goede informatievoorziening speelt hierbij een cruciale rol.
In deze sessie laten we jullie écht proeven aan het Djuma Zaaksysteem, Klantcontactsysteem en Klantportaal als tools voor het vormgeven van de meest optimale digitale dienstverlening richting de klanten, inwoners en ondernemers van jouw organisatie.
Dit is een voorbeeld van een onderdeel van onze organisatorische implementatie. Hoe? Nou, door de ogen van de inwoners van de fictieve gemeente Zakendam! In twee teams strijden jullie om de eer van de snelste, beste en klantvriendelijkste digitale dienstverlener. Jullie verwerken een online aanvraag van een klant en krijgen te maken met de hele achterliggende behandeling.
Je ziet hoe jij en jouw mensen hierbij alle betrokkenen (klanten zowel als collega’s) kunnen ontzorgen in Djuma en hoe je iedereen op doortastende wijze op de hoogte houdt van de geboekte voortgang.
Sessie 2, 11:15 – 12:15, “One more thing”
Door: Gaelle Jonkers en Tom Zewald
Anno 2022 is niet ondenkbaar dat jouw organisatie zaakgericht werken al op orde heeft. In de basis is dat namelijk allang niet meer zo ingewikkeld als het lijkt. Maar wat nu als je meer wilt dan dat? De volgende stap richting digitaal werken? Jouw bekende afdeling of zelfs organisatie ontstijgen? Collega’s en inwoners nog verder voorzien van slimme dienstverlening die hun interactie met jouw organisatie gewoonweg positief onvergetelijk maakt? Dan is het moment aangebroken om eens verder te kijken.
In deze sessie gaan we in op vier “one more things” die van je organisatie de beste digitale dienstverlener van de regio maken:
- Slim anonimiseren van documenten.
- Volledig overstappen op écht digitaal ondertekenen.
- Automatisch registreren van binnenkomende documenten door AI en machine learning.
- Je zaaksysteem perfect laten aansluiten op het projectmatig werkende deel van je organisatie.
Doet jouw organisatie al iets aan het slim anonimiseren van documenten als iemand er beroep op maakt, bijvoorbeeld vanuit de Wet Openbaarheid van Bestuur of vanuit een andere casus. Als jij of je collega’s nog de methode van openen, printen, lakken, scannen, pdfen en opsturen hanteren dan is het wellicht tijd om te zien wat er nu al kan!
Hoever zijn jullie al gevorderd op het gebied van volledig digitaal ondertekenen? Geen gehannes meer met het najagen van mensen die een fysieke handtekening op een papieren document moeten zetten. In combinatie met je zaaksysteem is dit niet alleen erg voor de hand liggend maar een handige verhoging van je dienstverlening richting je collega’s, inwoners en ondernemers.
Wat nu als je het registreren en classificeren van binnenkomende documenten volledig kunt automatiseren? Er komen dagelijkse nog steeds veel fysieke én digitale documenten binnen bij overheidsorganisaties. Daarbij kun je een efficientieverbetering doorvoeren die ervoor zorgt dat er meer tijd voor andere relevante taken ontstaat. Anno 2022 kan dit met AI en machine learning met Djumalytics vrijwel foutloos.
Hoe zorg je ervoor dat jouw zaaksysteem perfecte aansluit op het projectmatig werkende deel van je organisatie? Hoe borg je dat de documenten die jouw projectteams maken desgewenst in je zaaksysteem landen en dat deze teams makkelijk bestaande documenten uit het zaaksysteem kunnen raadplegen? Met een slimme koppeling tussen Microsoft Teams en onze zaaksysteem Djuma; Djuma Teams opereer je precies op het snijvlak tussen zaakgericht en projectmatig werken.