“Vertrouwen in de Toekomst: Hoe jonge talenten de overheid vooruit kunnen helpen”

Verwondering

Met veel verwondering hoor ik onze opdrachtgevers vaak zeggen; ‘Nee, we hebben echt iemand nodig met ervaring. We moeten namelijk meters maken en willen iemand die direct inzetbaar is’. Opdrachtgevers zeggen dat bijvoorbeeld over functioneel beheerders of deelprojectleiders die ze willen inzetten bij implementaties van nieuwe systemen. Vervolgens ontvangen we een profielschets van de rol, of we zien op een tendersite het profiel voorbij. Hierin is als knock-out eis opgenomen 2 of meer jaar werkervaring en vaak ook nog x jaar werkervaring met het betreffende softwarepakket.

Het komt regelmatig voor dat we een maand later dezelfde vraag voorbij zien komen op het tenderplatform, immers is de markt krap en een dergelijke rol niet makkelijk in te vullen. Mensen die beschikbaar zijn, zijn maar voor 8 of 16 uur beschikbaar. Dit moddert vaak nog een tijd zo door, terwijl de implementatie ondertussen vertraging oploopt.

Wat als je direct een jonge en ambitieuze trainee in zet op een dergelijke rol? Wat kan daar fout aan gaan?

Waar zijn overheidsorganisaties bang voor?

  • Overheidsorganisaties zijn bang dat kennis uit de organisatie verdwijnt. De overheid vergrijst en mede hierdoor verdwijnt kennis uit de organisatie. Wat is er dan comfortabeler dan iemand inhuren die alle benodigde kennis al bezit? ? Bij een trainee weet je niet zeker hoe lang deze blijft en dat geeft onzekerheid. Maar is die onzekerheid groter dan bij een senior professional die je inhuurt in een project?
  • Er wordt gedacht dat inwerken veel tijd kost. Ja je moet een trainee alles nog leren. En ja, dat kost veel tijd. Maar, als je met een nieuw systeem start, dan moet iedereen toch nieuwe kennis opdoen en getraind worden. Gen Z is digital native, zou deze generatie het over het algemeen niet veel sneller oppakken?
  • De complexiteit van het werk wordt erg overschat. Er wordt gedacht dat het werk ingewikkeld is, en ja er zijn complexe werkzaamheden. Maar welk deel van het werk betreft dit, en kun je die 10% van de werkzaamheden niet onder toezicht van een senior professional uit laten voeren? Overheden hebben vaak voor 10% van de werkzaamheden een senior professional nodig, maar huren deze voor 100% van de tijd in.

De praktijk
Wij komen in ons werk beide smaken tegen.

  1. De gemeente die zoekt en zoekt naar de juiste senior professional, deze niet vindt, opnieuw een uitvraag doet, op een vaste vacature geen reactie krijgt etc ect. Uiteindelijk vinden ze een senior die slechts beperkt beschikbaar is en in die korte tijd alles moet oppakken. De business is ondertussen ontevreden, het project loop vertraging op, de bestuurders stellen vragen.

    Het kan ook anders.
  2. De gemeente die een trainee werft, selecteert op potentie en gelooft in een jonge en vernieuwende blik. Net als de eigen medewerkers gaat deze in het opleidingstraject mee, groeit snel, neemt zelfs medewerkers van de organisatie zelf mee in hoe ze werkzaamheden moeten doen. Na een paar maanden wordt de trainee zelfs verantwoordelijk voor een deel van het project, en na de implementatie wordt de trainee in kwestie gevraagd voor een andere rol.

Waarom zou je wel met jonge talentvolle mensen willen werken?

  • Het tarief van jonge professionals ligt een stuk lager. Je kunt dus voor hetzelfde geld meer tijd inkopen. Meer dedicated inzet op een project
    draagt bij aan het draagvlak dat nodig is, daarnaast draagt het bij aan het sneller behalen van het resultaat. De jongere generatie leert snel, heeft affiniteit met het onderwerp en kan enthousiasmerend werken in een organisatie.
  • Werken met jonge mensen houdt je organisatie jong, het draagt bij aan een diverser en inclusiever personeelsbestand. Diversiteit in leeftijd en perspectieven kan leiden tot betere besluitvorming en innovatie.
  • De jongere generatie is opgegroeid met technologie en heeft vaak geavanceerde digitale vaardigheden. Dit is een groot voordeel in een tijd waarin digitalisering en e-government steeds belangrijker worden.
  • Jongeren zijn doorgaans flexibel en passen zich snel aan veranderingen aan. Dit is vooral belangrijk in een dynamische werkomgeving zoals de overheid, waar nieuwe regelgeving en beleidswijzigingen snel kunnen worden doorgevoerd.

    Overheidsorganisaties realiseren zich heel goed dat de jeugd de toekomst heeft. Helaas zien we dat dus nog niet altijd in de uitvragen terug. Juist overheidsorganisaties moeten zich openstellen en als een kans beschouwen dat jonge mensen bij hen aan de slag willen en een bijdrage willen leveren aan een betere overheid. Alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig; het enige dat ontbreekt, is het vertrouwen van de overheid.

    Lees op onze website Vernieuw de Overheid de blogs van Daan, Sjoerd en Milly – alle 3 jonge talenten die de overheid vooruit helpen!

    Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Annelot via annelot.nijkamp@kbenp.nl

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.